Wednesday, August 25, 2010

Jejak Sumur Kemboja (1)

Wajah anak-anak miskin Kemboja

Final QC Test oleh yours truly ... :-)

antara mereka yang memerlukan dan menerima telaga...

Salam~

Saya telah bermusafir ke Kemboja dari 19 hingga 22 Ogos yang lalu. Tujuan utama saya ke sana ialah untuk melihat implementasi projek Telaga yang telah diamanahkan oleh para penyumbang dan juga melaksanakan program berbuka puasa selama 3 malam berturut-turut amanah dari sekumpulan donor dari Sarawak. Telaga untuk Kemboja ada 30 setakat ini dan saya ingin melihat sekurang-kurangnya 10 telaga yang telah dilaksanakan.

Ini bukan kali pertama saya ke Kemboja. Kali pertama dulu ialah pada tahun 2007 pada hari Eidul Adha kerana membawa sebuah NGO dari Indonesia, Dompet Dhuafa melaksanakan qurban sebanyak 300 bahagian di Kampung Cham dan sekitarnya. Namun, kali ini ianya agak berbeza kerana kali ini saya membawa NGO saya sendiri, ACT Malaysia. Memang saya sering mengatakan kepada kawan-kawan bahawa keterlibatan saya dengan umat Islam Kemboja ini secara 'accident'. Mula-mula.tolong sikit, kesian... tolong sikit... kesian, akhirnya jadi satu dari aktiviti ACT pula! Ada juga kawan-kawan yang tanya, aiii.. dah masuk Kemboja ke? ingatkan Mindanao aje? :-)

Memanglah Mindanao itu sangat dekat di sudut hati saya. Sebab utama ialah kerana tidak banyak yang membantu dan sanggup membantu mereka yang di sana secara berterusan. Tiada rezeki bagi Mindanao, ianya sentiasa berada di luar 'radar' NGO-NGO Islam di Malaysia ataupun seluruh dunia. Bagi saya pula, I will always help the underdogs or rather underprivelleged and the forgotten ones insyaALlah :-)

Takdir Allah SWT memang kita tidak boleh lari darinya. Sedikitpun tidak saya sangka yang perjalanan saya ke Kemboja kali ini akan merubah perspektif saya terhadap aktivisma kemanusiaan di sana.


(akan bersambung).....

Dato' Hj. Mustafa Kamal bin Mohd Zaini (hp: 019-2149345)
President, ACT Malaysia
www.actmalaysia.org.my

No comments:

Post a Comment